måndag 8 april 2013

Det första uppvaknandet och den första dagen



Det första uppvaknandet skedde kl 03:30 på natten. Då tyckte jag att jag sovit klart uppenbarligen. I kapellet visade klockan samtidigt 09:30 och det hade ju varit en mera rimlig tid att vakna på. Jag åkte ner till lobbyn och ringde till Felix via Facetime. Jag kunde visa honom runt i lobbyn med hjälp av iPhonens kamera och han tyckte nog det var lite kul. Jag pratade med Lina också. Hon tyckte nog också det var lite kul att redan nu se lobbyn som hon ska träda in i den 4 september. Efter samtalen åkte jag upp till rummet igen för att försöka sova en stund till och jag lyckades faktiskt sova till ca 06:30. Det var ju mera rimligt. Jag skrev gårdagens blogginlägg sittandes i sängen. Det är så jag kommer att göra. Inleda en ny dag med att reflektera över och dokumentera gårdagen. När jag skrivit klart åkte jag ner och skulle lägga upp inlägget. När jag stod där började det rinna vatten ovanför huvudet på receptionisten. Det rann från taket och ner på hennes skrivbord. Strax därpå kom två tyska pojkar ner och sa att de hade översvämning på rummet. Översvämningen hade alltså letat sig ner i lobbyn. Lätt panik utbröt och jag hjälpte till med hinkar så gott jag kunde. När det lugnat sig lite kunde jag blogga klart. Jag hann dock inte kolla att jag lyckats publicera mitt inlägg. Lina informerade mig under dagen via sms att inget nytt inlägg fanns för läsning. Nåväl, efter en dusch och glad i hågen påbörjade jag min första stadsvandring. Jag hade planerat att gå Broadway ner till City Hall för att göra lite skivinköp på J&R. På vägen passerade jag Beacon Theatre.
Detta hade jag velat se.
Vid 72:a gatan gjorde jag mitt första stopp. Frukost på GiGi´s.
Köttsoppa, bagle och pannkakor. Jag orkade faktiskt inte äta upp pannkakorna.
Här närmar jag mig Times Square norrifrån. Jag gick vidare och gick en omväg förbi Madison Square garden för att se om det fanns någonting som tydde på att det skulle bli ett stort musikevenemang där till helgen. Det gjorde det inte.
Lite motsägelsefullt namn skulle jag vilja påstå...
Jag satte mig en stund och vilade fötterna vid Flatiron building.
En fågelskulptur stod där, tillverkad av stora spikar. Jag gick vidare men vid Astors place insåg jag att jag borde åka tunnelbana resten av vägen till City Hall. Jag behövde spara fötterna lite. Vid Astors place hade jag alltså gått exakt 100 kvarter. Inne på J&R blir jag som ett barn i en godisbutik förstås. Alldeles stirrig och vet inte vart jag ska börja. Efter en timme hade jag i alla fall lite skivor i min korg. Nöjd för dagen gick jag vidare söderut till Century 21 och köpte 6 par strumpor och en ny svångrem. Det är inte ofta man köper nya svångremmar men nu har jag gjort det för ett tag framöver. Kanske t o m den sista i mitt liv. Så kan man fundera om man närmar sig 50 år… Klockan var nu 15 och jag skulle träffa Irene och gänget på en liten restaurang på Amsterdam av och 95:te. Jag tog tunnelbana till 72:dra för att gå till The North Face-butiken och titta efter en ny vindjacka. Förutsättningarna var att den inte fick vara svart. Jag ska aldrig mer ha en svart jacka. Jag har börjat tycka att de är så tråkiga och alla har svarta jackor. Om det är något jag är allergisk emot så är det att gå klädd i ”uniform”.
Efter jackinköp gick jag till Luke´s lobsterrolls och åt min första lobsterroll.
Vidare därifrån till Acqua där Irene redan satt i baren.
Underbart att se henne igen! Några flickor till i gänget dök upp; Connie en svart sångerska, Patty också svart kvinna 65+ och en sjuk och hostande Jennie, Svart kvinna på 70+. Där satt jag omgiven av underbara kvinnor från en annan värld och diskuterade vardagligheter som är så lika även om man är en vit medelålders man från Sverige. Jennie bestälde en pizza som hon slicade upp så vi alla kunde äta och det var den godaste pizzan jag ätit i hela mitt 49 åriga liv. En pizza har tidigare varit i närheten och den åt jag i Cuxhaven, Nordtyskland 2009. Vid niotiden gick jag hemåt men då var jag lite småsugen på något att äta. Jag gick förbi min korsning på Broadway och fortsatte norrut. Jag ville hitta en diner för att få mig lite fet nattamat. I hörnet Broadway 108:de gatan hittade jag en och beställde en macka. Rostat bröd med surkål, corned beef och smält ost. Till det tog jag en coca-cola float. Ett jättelass med mat kom in och jag orkade inte äta upp allt. Jag orkade knappt gå hem sedan heller för den delen…

23 739 steg denna soliga men isigt blåsiga dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar