fredag 12 april 2013

Resultatlös shoppingdag och ett kärt återseende.



Kalsongerna jag köpte går inte att använda. Jag blir irriterad hela tiden jag har dem på mig och de får bli kvar här i New York. Tur att jag inte gick ut i dem för då hade jag fått åka tillbaka och byta. Jag åkte, min vana trogen, ner till GiGi´s och åt frukost. Idag var jag i tid och kunde beställa French toast som jag varit sugen på. Jag tror banne mig det är något så onyttigt som stekt sockerkaka. Det smakar så men det är väldigt gott med lönnsirap på. Det är ju inte precis en hälsoresa jag är på.

Efter frukost åkte jag tillbaka hemåt igen. Jag hade blivit så glad när jag hittade glasögonbågarna igår så jag tänkte jag skulle ge den fantastiska kvinnan i butiken en halvflaska Absolut vodka. Jag hade köpt med mig två sådana på Arlanda. En till Ivar och en till Irene. Ivar fick sin den första kvällen men när Irene sa att hon inte druckit ur den hon fick förra året tyckte jag det var lönlöst att ge en till henne. Jag sa inte att jag hade en i ryggsäcken när vi träffades. Nu kom den ju bättre till pass på annat håll. När jag kom upp till optikern var hon inte där men en kollega kunde ta emot flaskan.

Jag tog sedan tunnelbanan ner igen och åkte till 14:de gatan. Jag gick sedan österut för att komma till ”The High line”.
Jag gick förbi denna pub. Lägg märke till den grånade skylten "Free drinks tomorrow". Ett erbjudande som står sig hur länge som helst. The High line är en gammal upphöjd järnväg som använts för att transportera gods från hamnarna till de industrier och andra företag som låg på östra sidan. ”Meatpacking district” kallas detta också eftersom köttindustrin varit stor här. Än idag ligger det sådana verksamheter i kvarteren. Järnvägen växte givetvis igen när den inte användes längre och några människor kom på idén att skapa en långsträckt park ovanför trafiken. Man bygger ut i etapper och nu kan man gå från ungefär 10:nde gatan upp till 34:de. En fin tur som inbjuder till många fina foton. Jag har insett att jag är dålig på att fotografera i år. Det har mest blivit bilder på mat som jag sedan lagt ut på FB för att det ska vattnas i munnen på er därhemma. Därför brände jag av många stadsbilder denna dag.
Franklin fick också vara ute lite och få lite frisk luft. Han har mest tjurat i ryggsäcken annars.
Empire state building från järnvägen.
Här har det gått åt några tegelstenar.
En ung "Ent" för er som är bekanta med "Sagan om ringen".
Chrysler building från järnvägen. Väldigt inzoomad.
Utbyggnaden av parken fortsätter en bit till. När jag klev ner från järnvägen hamnade jag precis vid den stora hemelektronikaffären B&H. jag tog ett varv därinne och höll i en kamera igen, frestad att slå till. Det blev ingen affär denna dag heller.
Jag gick sedan mot Macy´s för att leta efter någonting till Felix. Det är så jättesvårt att köpa något till honom. Han har slutat med LEGO. På den tiden han uppskattade det var det enkelt men nu är han mera inne på sportkläder. Då kommer ju det här med storlekar in i bilden och jag har så svårt med sådant. Jag kan väl hålla upp en t-tröja och inse om den är för liten eller för stor men jag är så rädd att det blir fel. Sedan vill han ha ett par gröna Converse. Det är enklare för jag vet viken storlek han ska ha där. Det hittade jag heller inga i går. Det är så svårt att handla till andra än sig själv men nu brinner det i knutarna och idag eller senast imorgon måste jag hitta något.

Imorgon är den första av Crossroadskvällarna. Jag ska vara där i riktigt god tid för att hämta ut mina biljetter och kunna se utställningen som satts upp. Konserten börjar 19:30 prick har man meddelat. Man ska helst sitta på plats 19:20 enligt arrangören.
Chilikorv med stekt lök och surkål. Lökringar och barbecuesås därtill. När jag käkat min korvlunch på Nathan´s famous på Penn station åkte jag upp till 72:a gatan väster om Central park. Jag skulle möta Daniel på Eats kl 17 för att få en laddning ostron i magen och lite trevligt umgänge på svenska. Jag åkte upp på västra sidan för jag ville gå igenom Central park.
Lite grönskar det.
Denna vackra fågel spelade underbart för mig.
Daniel har jag lärt känna genom hans fantastiska New York-blogg, ”Ett annat New York”. Bloggen har också blivit en bok med samma namn som jag varmt kan rekommendera. Jag såg faktiskt en kvinna häromdagen som kom och gick med en sådan i handen. Ytterligare en bok i serien, ”Ett annat…” är på gång. Ett annat San Francisco kommer den att heta. Daniel har varit där och plockat guldkorn från staden för att presentera det i bokform. Ett annat Florida och Ett annat Brooklyn är också lite på gång.
Här ligger läckerbitarna. Franklin avskyr ostron och tittar hellre på en kvinna i baren mitt emot.
Strax innan vi skildes tog bartendern en bild av oss. Jag åkte över till västra sidan igen för att ta en öl på Acqua en sista gång. Där träffade jag Patty som var på väg därifrån. Jag knallade sedan hemåt och tog en sängfösare i form av en pizzaslice.

19 461 tunga steg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar